Jump to navigation

Direct toegang tot e-learnings
8.3 Over ons Blog Contact
Home
  • Home
  • Ontwikkelplan
  • STAP
  • Live Online PE-Trainingen
  • E-learnings
    • E-learnings
  • Winkelwagen
  • Mijn account
  • Over ons
    • Team
    • Reviews
    • Werken bij Ambitionplanner
    • Klanten
    • Certificering
    • Algemene voorwaarden
  • Blog
  • Contact
Wees vooral jezelf er zijn al zoveel anderen!

Het geheim van een Trusted Advisor?

Natuurlijk kennen we allemaal het gezegde: ‘Je bent, zoals je bent’. Bovendien roepen we steevast dat ‘ieder mens uniek is’. Open deuren zult u zeggen! Maar wat nu als uw cliënten ook stuk voor stuk unieke individuen blijken te zijn. Mensen van vlees en bloed met een eigen identiteit, met een eigen verstand en gevoel. Hoe gaat een Trusted Advisor daarmee om?

Op het eerste gezicht lijkt het of accountants hier wel raad mee weten. Ja toch? Op papier in ieder geval wel, want we prediken en masse ‘customer intimacy’. En natuurlijk leveren we maatwerk voor iedere klant. Nee beter, we claimen ook nog eens dat we onze cliënten proactief adviseren. Staat immers op onze website en dus is het zo. En niemand zal hieraan twijfelen want als accountants zijn we tenslotte integer en hebben we een beroepseed afgelegd en dus is het zo.

Customer intimacy, meer fictie dan werkelijkeid

De praktijk blijkt echter weerbarstig. Want gelooft u mij, ik ken geen vrijwel enkele accountantsorganisatie die de klant daadwerkelijk centraal durft te stellen. En in het verlengde hiervan laten we klanttevredenheidsonderzoeken liever aan ons voorbij gaan, want stel je voor dat ... Customer intimacy is veel meer fictie dan werkelijkheid. De klant centraliseren vereist radicale veranderingen. En als het nu één ding is waar accountants niet van houden dan is het wel drastisch en integraal het roer omgooien. Zo lang het geld verhoudingsgewijs gemakkelijk binnenstroomt en de maatschap niet een eenduidig standpunt inneemt, ontbreekt de sense of urgency om drastisch te veranderen. 

Ieder stapje voorwaarts is een stap in de goede richting

Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je altijd hele drastische stappen moet zetten. Zolang veel kantoren vooral veel van hetzelfde doen, kunt u zelfs met kleine stapjes een groot verschil maken. En dat geldt ook voor de wijze waarop u vorm en inhoud geeft aan het zijn van een trusted advisor.

 

Hoe staat het met uw intrinsieke motivatie?

We weten allemaal dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat. In essentie draait het bij het zijn van een Trusted Advisor om: uw intrinsieke motivatie. Ofwel om uw welgemeende aandacht waardoor uw cliënt ervaart dat u met zijn belang bezig bent. En de mate waarin u hierin slaagt heeft volgens John Kotter (Emeritus Hoogleraar Veranderingsmanagement aan de Harvard-universiteit) alles te maken met: ‘See - Feel – Change’. Je moet je klant dingen laten zien en laten voelen die hem emotioneel raken. Pas als je dat doet, start bewustwording en komt iemand in actie!

Een Trusted Advisor balanceert op het snijvlak van verstand en gevoel

De hamvraag blijft evenwel: hoe laat je de klant dingen zien en voelen die hem emotioneel raken? Hier raken we het snijvlak van verstand en gevoel. Gevoel is allerminst zweverig want ik durf te zweren dat u ook gevoelens heeft. Het toeval wil nu dat uw cliënt ook gevoel heeft. Maar hoe weet u uw cliënt nu zo in zijn gevoel te raken dat hij in beweging komt en een gefundeerde voorkeur heeft om uw (advies)werkzaamheden af te nemen?

Het geheim van een Trusted Advisor

Trusted Advisor ... iets voor u? Als u diep van binnen de wens koestert om uw cliënten waardevol bij te staan met ondernemersvraagstukken die er voor hen echt toedoen, moet u:

  • Zich bewust zijn van uw eigen wereldbeeld versus dat van uw cliënt.
  • Anticiperen op de denkbeelden en gevoelens van uw klant.
  • Kunnen spreken in de taal van uw cliënt.
  • Laten zien dat u echt om klant geeft, niet alleen zeggen.
  • Uzelf kwetsbaar durven opstellen.
  • Durven investeren in uw cliënt zonder dat hier altijd commercieel gewin tegenover staat.
  • Van meerwaarde zijn voor uw klant.
  • Helder zijn in de mate van uw eigen belang.
  • Lef en actie ondernemen buiten uw comfortzone.
  • Werk maken van uzelf en authentiek blijven.

Wees vooral jezelf er zijn al zoveel anderen!

Op het eerste gezicht lijkt dit wellicht best lastig omdat ieder mens anders is. Maar het prettige nieuws is dat u het met een beetje goede wil gemakkelijk kunt leren. Ik vond het voor mijzelf een van de mooiste levenslessen van de afgelopen jaren. Gewoon jezelf zijn en van betekenis willen zijn voor anderen. Een betere balans vinden tussen verstand en gevoel. En je bewust worden van het feit dat iedereen zijn eigen kijk op de werkelijkheid heeft om zodoende de band met je klanten te kunnen versterken.

Wenst u ook de vertrouwensband met uw klant te versterken?

Mocht u voor uzelf meer vorm en inhoud willen geven aan het begrip Trusted Advisor. En het vertrouwen met uw cliënten verder willen vergroten, dan nodig ik u graag uit om deel te nemen aan de training: Hoe vergroot je als accountant klantintimiteit? 7 PE 

Over de auteur

Menco Erenst Ambitionplanner

mr. Menco Erenst
Menco Erenst, dga Ambitionplanner, is Senior Strategie Consultant, Specialist in offerte- en verkoopoptimalisatie en Trainer. Bovendien is hij de grondlegger van de Strategische Adviesmodule (online adviestool). Zijn uitdaging? Menco inspireert en begeleidt accountants met hun strategische en organisatorische vraagstukken. Alles draait om het versterken van positieve energie evenals het opsporen en analyseren van blokkades en verspillingen binnen organisaties. De focus is altijd gericht op duurzame rendementsverbetering in de breedste zin van het woord. Niets kan worden los gezien van het ander. Ofwel, alles staat met elkaar in verbinding. Zaken moeten dan ook altijd integraal op elkaar worden afgestemd voor een harmonieus en optimaal resultaat.

Aanmelden nieuwsbrief

Laatste blogs

15-08Offerte Opstellen - De Winnende Offerte #1
29-06Ambitionplanner aanwezig bij WEA Gouda Rally
04-04Deel 2: De 12 grootste kansen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
04-04Deel 1: De 12 grootste kansen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
28-02Het geheim van een Trusted Advisor?
Overzicht blogs
Live Online PE-Trainingen
E-learnings
Advies & Support

U bent hier

Home › Blog › Het geheim van een Trusted Advisor?
  • Onze diensten
  • PE trainingen
  • PE cursussen
  • E-learnings
  • Online cursussen
  •  
  • Copyright: Ambitionplanner 2023
  • Over ons
  • Contact
  • Team
  • Certificering
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy | Disclaimer | Cookies
  • Certificering
  • NBA opleidingen
  • NOB opleidingen
  • RB opleidingen
  • PE-punten

Ambitionplanner
Zijpendaalseweg 47
6814 CC  Arnhem
T +31 (0)6 43 52 66 64
E info@ambitionplanner.nl
W www.ambitionplanner.nl